Интервю с д-р Поли Христова, Част 1




Д-р Поли Христова, дентален лекар:


"Най-важното за мен е да разбера какво иска пациентът, а не какво искам аз."

Д-р Христова, можете ли да направите портрет на вашия типичен пациент – пол, години, занимание, нагласи, финансови възможности, отношение към денталното здраве?


Пациентите, които посещават практиката, са най-различни, но тези, които избират да се доверят и да останат да се лекуват наподобяват моя емоционален тип. Подобното привлича подобно. Изключително взискателни към денталното си здраве, външен вид, естетика, забелязващи детайла. По-голям е процентът на жените, разбира се имаме и много мъже. Интересен обаче е фактът, че 90% от нашите мъже-пациенти са доведени от тяхната партньорка. Възрастта варира мъжду 20-55 – от студентки, съпруги на заможни мъже до успели в професията дами. Финансовите им възможности са на средни ниво до upper class, но много често идват пациенти, които имат по-ниски доходи, но държат на добрата работа.


Лесно ли ви се доверяват пациентите? Говорите ли с тях един и същ език? Какви са най-честите проблеми в комуникацията с тях? Взискателни ли са и в каква насока?


Доверието и положителното отношение на пациентите е необходимо условие терапията и работа да вървят с лекота и без излишно напрежение. Някои пациенти усещат дали да ми се доверят още до 10-та минута от първичния преглед, консултация. При други изграждането на доверието е дълъг и постепенен процес. Доверието е абсолютно условие, за да мога аз да си свърша работата перфектно. Сега много се пише за силата на т.нар. позитивно мислене. Негативните пациенти сякаш сами си предизвикват някои много редки усложнения, които при позитивно настроените и доверили се пациенти не се получават.


Понякога ме питат как да разберат на кой зъболекар (лекар) да се доверят. Отговарям им „Не се водете по реклами, препоръки дори на ваши близки или пък не дай си боже форуми – просто слушайте вътрешния си глас”. И повечето пациенти, особено жените, ме разбират. Проблемите в комуникацията са нормално нещо – все пак във взаимодействие влизат двама напълно непознати хора, две различни личности – тази на пациента и тази на зъболекаря. Аз също си имам своите особености като човек, пациентът срещу мен -също. Но най-важното за мен е да разбера какво иска пациентът, а не какво искам аз, защото там може да се стигне до голямото разминаване. Аз може да смятам, че ако си направи професионално избелване на зъбите  и му поставят порцеланови фасети, фронталната естетика ще се подобри. Но ако пациентът намира, че зъбите му изглеждат достатъчно добре и няма нужда от избелване или естетични корекции, значи той е прав, а не аз, дори и да има най-жълтите и некрасиви зъби.

Разбира се, когато става дума за задължителни за неговото здраве процедури, съм доста настоятелна и правя всичко възможно да мотивирам този човек да погледне по-сериозно на денталното си здраве. Все пак нашата роля като дентални лекари е също и да образоваме пациентите си. Най-големи затруднения срещам обаче, когато трябва да убедя някои пациенти, особено мъже, в необходимостта да си изправят зъбите и да си оправят захапката. Кривите зъби не са естетичен проблем, от който приоритетно се вълнува нежният пол. Пренебрегването на кривите зъби  може  да доведе до тежък пародонтит- от отдръпване на венеца и оголване на зъба до дълбоки костни пародонтални джобове. Не на последно място до  проблеми като  изместване и болки в ставата, сериозно изтриване (абразия на зъбите), което могат да унищожат зъба доста по-бързо от кариеса, който традиционно се смята за зъбен враг N 1.


Никога не знам какво ще кажа на пациента, за да го убедя в необходимостта от тази или онази процедура или терапия. Следвам интуицията си и досега рядко ме е подвеждала.


DISCLAIMER:  Използването на текста, части от него или снимков материал без съгласието на д-р Павлина Христова, ще се счита за нарушение на Закона за авторското право .


© 2018 Dentissimo Dental Design. Всички права запазени. 

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon